יום שלישי, 4 בדצמבר 2012

כסאות בטיחות לילדים ברכב

מתי אפשר להעביר את הילד לכסא בטיחות? זאת אחת השאלות שאני שומעת הרבה. אנחנו חיים היום בעולם שבו כסא בטיחות הוא חפץ מאוד משמעותי בחיי התינוק ומלווה אותו מגיל יומיים בו הוא חוזר הביתה ועד גיל שמונה לפי החוק ולמעשה משם זה כבר נתון לשיקול דעתכם.

סל קל?
החוק היבש אומר שעל התינוק לשבת בכסא בטיחות שמתאים לו כלומר עד גיל שנה ו-9 קילוגרם בסל קל. אני תמיד אומרת לאמהות בסדנאות אצלי שמי שקרא לזה סל קל או שהיה לו חוש הומור מעוות או שהוא היה מר עולם 3 פעמים ברציפות, אבל זה מה יש זה חשוב. הסל קל רתום נגד כיוון הנסיעה. הסיבה לכך היא שלתינוק אין יכולת להחזיק את שרירי העורף והצוואר בהתחלה ובהמשך משום שהראש שלו פרופורציונות יותר גדול משאר הגוף ולכן במקרה של בלימת חירום רגילה אפילו ללא תאונה עשוי לחוות צליפת שוט מסוכנת ביותר בצוואר. את הסל קל מותר לחגור במושב הקדמי רק חשוב לנטרל את כרית האוויר משום שזה יכולה להוות סכנת מוותר במקרה של תאונה חזיתית לתינוק. מאחר והתינוק שלנו עוד לא יודע לשבת במעמד הבחירה של הסל קל יש לקחת בחשבון אלמנטים כמובן של בטיחות ונוחות וגם לבחון האם הסל קל מערסל או מאפשר שכיבה כמו כאן בתמונה. ככל שיהיה לבייבי יותר נוח ככה הנסיעות שלכם יחלפו יותר בקלות

 
צליפת שוט הסרט - מצ"ב לינק

מושב בטיחות ראשון
השלב הבא הוא כסא הבטיחות המוכר שמלווה את הילד מגיל שנה עד גיל ארבע או עד 18 ק"ג. כסא זה כבר מחובר עם הפנים קדימה. הוא לא שליף ואינו יוצא מהרכב. יש היום סוגים שונים ומשונים של כסאות ולכל אחד את היתרונות היחסיים שלו. כאשר בוחרים את הכסא הזה, חשוב גם לקבל המלצות וגם להתנסות בחגירה של הילד ולראות איך מסתדרים. יש מדינות כמו בארה"ב שעדיין בגיל הזה חוגרים את הילדים נגד כיוון בנסיעה. בארץ זה לא נדרש. המלצה אישית לרכוש כסא שיש לו חיבור נוסף באזור בית החזה מה שמקשה על הילדים להוציא לעצמם את הידיים ולהשתחרר מהכסא במהלך הנסיעה. ישנם גם כסאות אשר מאפשרים נסיעה נוחה לתינוק מגיל לידה. החשיבות של אלה היא לילדים אשר הגיעו ל-9 ק"ג לפני גיל שנה. או עבור ילדים שהם ממש גבוהים והסל קל כבר "קטן" עליהם... חשוב כאשר בוחרים כסא כזה לתינוק לפני גיל שנה לראות שבאמת אפשר לחגור אותו הפוך ברכב. כי אמנם הילד כבר לא מתאים לסל קל אבל זה לא אומר שהוא כבר בשל לנסוע עם הפנים קדימה (כמו שרואים בסרטון) זאת לצד האם הכסא מאפשר השכבה כדי שכאשר הוא נרדם יוכל לישון בשלווה. כמו כן בשלב הזה אם יש לכם שני רכבים יש צורך בשני מושבים או באחד שמתחבר בקלות. ישנו היום איבזור בטיחות נוסף שהוא החיבור ברכב לרתמה האחורית שמעגנת את הכסא הכי טוב שיש. אם יש לכם נקודות עיגון כאלה ברכבים (אם אני לא טועה זה אמור להופיע כמעט בכל רכב משנת 2002) אז בדקו שיש לכם את הרתמה גם בכסא שאתם רוכשים. ישנו עוד נושא שעולה הרבה והוא נוסע גיל הכסא. היצרנים של הכסאות מציינים תאריך ייצור ובשעת הרכישה אל תקחו את הכסא בתוך הארגז אלא תפתחו ותראו כי לפעמים מדובר בדגם מעט ישן יותר והיו כבר מקרים מעולם של כסא בן 3. העניין של להחליף כסא כל 6 או 7 שנים (תלוי ביצרן) קשור לכך שעד השלב הזה היצרנים מחוייבים להחליף אם יש תקלה גורפת לכל הכסאות (מה שנקרא ריקול) מעבר לזה אתם ברשות עצמכם. במידת האפשר תמיד טוב להחליף את הכסא אם הוא היה בשימוש 6 שנים פלסטיק שעומד ברכב בטמפרטורות כאלה לא יזיק לו להתחלף. אבל אם הכסא היה שנתיים בשימוש ואז חיכה 5 בתנאים טובים יש מקום לשיקול דעת. שימו לב שהיצרנים גם ממליצים במידה והרכב היה מעורב בתאונה להחליף את הכסא כי הפלסטיק ספג חבטה. .

מושב בטיחות מתקדם
ישנה אופציה רכישה נוספת היום בשוק וזה כסא רכב מגיל שנה ואילך שהופך גם לבוסטר אחר כך. למעשה יש כל מיני חלקים שמתחלפי םומתפרקים ואתם במחיר של כסא אחד הרווחתם שניים. הכסא הזה נותנן לילד גם כסא מאוד בטיחות וגם בוסטר בטיחותי וטוב. את הבוסטר אנחנו צריכים מגיל ארבע ו/או 18ק"ג . למעשה כשמו כן הוא הוא אמור להגביה את הילד על מנת שיוכל להשתמש בחגורות הבטיחות של הרכב מבלי רתמות מיוחדות. מניסיוני בגיל 4 הם עוד לעיתים קרובות נרדמים ברכב ולכן הבוסטר מבחינתי חייב שיהיה לו גב שיוכלו לשים את הראש כמו בני אדם. אם יש לו דופן צדדים שמגינה אליו זה גם נחמד. במידת הצורך יש לקנות גם רתמות כאהל שמצמצמות את הטווח בין רתמת הכתף לרתמת המותן ברכב ומאפשרות אז להסיע ללא בוסטר. לדעתי לא כדאי חוץ במקרי חרום וכו משום שיש גם את הפקטור שהילד נמוך ואינו יכול להתבונן החוצה ואז הוא משומעממם ו......

בוסטר אם ובלי
לפי החוק במדינת ישראל ילד יכול לשבת במושב הקדמי כל עוד הוא עגון בכסא בטיחות מתאים בכל גיל. היה פעם דיבור על 14 שמעתי גם על 12. אבל זה לא נכון. ישנה המלצה של ארגון בטר"ם הגיונית מאוד שאומרת מעל גובה 145 ס"מ כי למעשה אז במידה ותהיה תאונה חזיתית כרית האוויר לא תזיק להם. בכל מקרה מקום בטוח ביותר הוא במושב האחורי. אז ככל שתוכלו לשמור על הילדים שם עדיף. מהבוסטר אנחנו נפרדים לפי החוק בגיל 8. אולם וכאן אתם נכנסים לתמונה אם ילדכם בן 8 ונמוך. וחגורת הכתף עוברת לו ליד הצוואר חבל על הויכוח. אל תתנו לו לרדת מהבוסטר לפני שהוא יכול לשבת בביטחה ברכב.

לא זזים עד שכולם חגורים
המכוניות שאנחנו נוסעים בהן נראות לנו כמשהו מאוד בטוח כי אנחנו לא מסוגלים לחיות בידיעה התמידית שאנו בסכנה. אבל בפועל המכונית המתוקה שלך יכולה להפוך למלכודת מוות בשניה ורבע. על ידי זה שאתם דואגים תמיד לחגור את עצמכם ואת ילדכם. בדיוק באותה מידה שהילד שלכם לא מצפה ממכם להזיז קירות כך אם בתהנהלות שלכם בפעם הראשונה שהוא מנהלת מאבק תגדעו את הניסיון הזה בעיבו. כך זה לא יעלה יותר רוצה לא לחגור. תמידתמיד תמיד לחגור. אפילו אם אתם גרים במושב ונכנסים רק לקפיצה למרכולית.... ילד עם אופניים שמזנק מהחצר אחד והילדים שלכם דבוקים לשמשה. החגורות גם דואגים שלכל אחד יש מקום והוא לא דוחף והיא לא משתלטת.

מצ"ב לינק לאתר של בטר"ם http://www.beterem.org/pages/%D7%91%D7%98%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%91.aspx
 
ולמי שמחפשת התקנה שמסבירה את חוקי התעבורה בנוגע לישיבה במושב הקדמי היא תקנה 83 חלק א
 
ושיהיו לכולנו נסיעות טובות ובטוחות

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה